Strona główna „Forum Akademickiego”

Archiwum z roku 2003

Spis treści numeru 7-8/2003

lipies-sierpień/2003
Lipiec - Sierpień 7-8/2003

Spis treści
 

FELIETON REDAKCYJNY

Rada w radę
– Andrzej Świć

INFORMACJE

Kronika

Z prac KRASP
  O czym mówiono w Grazu? 
– Andrzej Kraśniewski

Z życia Akademii
  Wydawnictwa Akademii 
– Jan Strelau

Notatki przewodniczącego RGSzW
  Kontynuacja dialogu
– Jerzy Błażejowski

Działalność UKA
  Elitarny klub  
– Stanisław Chwirot, Maciej Kozierowski

Informacja o KAUT
  Na rzecz jakości  
– Alicja Konczakowska

Notatki przewodniczącego KRUN
  Nie ma zgody  
– Józef Szabłowski

Ogłoszenia o pracy

Zapowiedzi konferencji naukowych

PRZEGLĄD AKADEMICKI I NAUKOWY

Rozmowa Forum

Musimy dbać o poziom kształcenia
   – rozmowa z prof. J. Dembczyńskim, 
rektorem PP, przew. KRPUT

Polska nauka w Unii

Chcemy się liczyć
  – Jerzy Fedorowski

Jesteśmy w Europie
  – Zbigniew Drozdowicz

Zadania dla nas
  – Andrzej Filipkowski
Głosy w ankiecie redakcyjnej na temat szans polskiej nauki w Unii Europejskiej

Agora

Propozycje zmian w projekcie
  – Paweł Koteja, Marcin Hoffmann
Dyskusja w sprawie projektu ustawy 
„Prawo o szkolnictwie wyższym”

Życie akademickie

Co nowego w jakości?
– Ewa Chmielecka
Najnowsze trendy w światowej akredytacji

Jaki znak twój? 
  – Ewa Hope
O nieumiejętnym kreowaniu wizerunku polskich uczelni

Public relations i wizerunek uczelni
  – Dariusz Tworzydło
PR jako narzędzie niezbędne w zarządzaniu uczelnią

Quo vadis doktorancie?
  – Monika Szabłowska
Problemy słuchaczy studiów doktoranckich

Więcej projektów!
  – Wiesław Studencki
Korzyść uczelni z udziału w międzynarodowych projektach badawczych

Refleksje na temat pewnych działań
  – Cezary Szczepaniak
Jak podnieść ogólny poziom techniczny kraju?

Z archiwum nieuczciwości naukowej (17)

Nadano i odebrano
– Marek Wroński
Przełom w sprawie plagiatów

Czytelnia czasopism

BADANIA NAUKOWE

Kanapki z elektronami
– rozmowa z prof. J. Kossutem, fizykiem

Światło średniowiecza
– Piotr Kieraciński
Efekty programu archeologicznego o początkach Państwa Polskiego

Wysokoefektywna retencja
– Mariusz Karwowski 
Osiągnięcia prof. J. Dziopaka z Wydziału Budownictwa i Inżynierii Środowiska PRz.

Ostatni szczebel
– Anita Szwed
O badaniach nad menopauzą

W STRONĘ HISTORII

Archeologia i polityka
– Przemysław Urbańczyk
Wykopaliska w służbie ideologii PRL

Pomniki uczonych polskich (87)

Pomnik Jana Czochralskiego
  – Paweł Tomaszewski

Gwiazdy i meteory

Życie w służbie
  – Izabela Śledź
Marcin Kromer, historyk i kronikarz

Rody uczone (77)

Janiszewscy 
  - Magdalena Bajer

Kartki z dziejów nauki w Polsce (45)

Duch narodowych instytucji
  – Piotr Hübner
Instytucje narodowe użyteczności publicznej między wojnami

OKOLICE NAUKI

Mokre powierzchnie
  – Piotr Kieraciński
Lubelska Nagroda Naukowa 2002 
dla prof. M. Kosmulskiego z PL

Ekogospodarka
  – Czesław Cempel
Co należy zrobić, aby powstrzymać niekorzystne zmiany w ekosystemie?

Esej

Opętanie
  – Piotr Skórzyński
Uczeni wobec przejawów metafizycznego zła

Poczta elektroniczna

Znowu bez pracy?
  – Paweł Misiak
Wakacje jako „produkt” społeczeństwa przemysłowego

Recenzje
  Genetyczne piekło
Zmiana władzy
Współtwórcy Europy
Polski słownik judaistyczny
Historia Afryki

FELIETONY

Szkiełko w oku

Taktyka zdawania
  – Piotr Müldner-Nieckowski

Na marginesach nauki

Bracia młodsi
  – Leszek Szaruga

Musimy dbać o poziom kształcenia

W Europie Zachodniej – może poza architekturą – każdy, kto chce studiować w uczelni technicznej, jest do niej przyjmowany. U nas mamy po kilku kandydatów na jedno miejsce. To nasz atut. Posiadamy duży potencjał wiedzy i umiejętności technicznych, który przyciąga – i, mam nadzieję, będzie to robił nadal w jeszcze większym stopniu – inwestorów tworzących nowe miejsca pracy. Musimy dbać o poziom kształcenia, ponieważ w ten sposób nasi absolwenci nie będą pracowali tylko przy nadzorowaniu taśm produkcyjnych, ale będą wykorzystywani w twórczej pracy inżynierskiej, w laboratoriach i biurach projektowych. Bardzo wielu absolwentów uczelni technicznych, niemal po wszystkich kierunkach studiów, wyjeżdża w świat i z powodzeniem znajduje zatrudnienie. 

Rozmowa z prof. Jerzym Dembczyńskim, rektorem Politechniki Poznańskiej, przewodniczącym Konferencji Rektorów Polskich Uczelni Technicznych   

 

Chcemy się liczyć

Unia Europejska nie jest panaceum na zapaść polskiej nauki (...). Nie jest również „Czarnym Ludem”. Nie boją się jej te dziedziny nauki polskiej, które wyrobiły sobie renomę międzynarodową. (...) Unijne instytucje naukowe oraz unijne przedsiębiorstwa mogą natomiast stanowić niebezpieczeństwo dla najwrażliwszej i najcenniejszej cząstki polskiej nauki. Mogą nas pozbawić prawdziwych uczonych, a w zamian zapełnić nasze instytucje sprawnymi rzemieślnikami, zaprawionymi w bojach o stanowiska, czego naszym młodym naukowcom brakuje. Jeśli zatem chcemy naprawdę uchronić polską naukę przed zepchnięciem do poziomu podwykonawcy, musimy postarać się o to właśnie teraz. 

Prof. Jerzy Fedorowski odpowiada na nasze pytania dotyczące integracji polskiej nauki z Unią Europejską

   

 

Jaki znak twój? 

Polskie uczelnie coraz częściej podejmują świadome, celowe kreowanie wizerunku, choćby poprzez podtrzymywanie dobrych kontaktów z mediami i szeroko pojętą społecznością. Uczelnie prywatne i państwowe przywiązują coraz większą wagę do zabiegów promocyjnych, upatrując w nich często jedyną szansę na zapełnienie sal wykładowych. Wszelkiego rodzaju informatory, foldery, materiały promocyjne opatrzone są logo uczelni bądź wydziału, ponieważ wiele uczelni jest świadomych, że ich znak rozpoznawczy może pomóc odbiorcom w identyfikacji uczelni i stanowić tym samym o jej przewadze konkurencyjnej. 

O problemach uczelni z kreowaniem własnego wizerunku pisze dr Ewa Hope

   
 

Komentarze